May 11, 2012

Laman sosial

Percaya tak kalau aku kata lebih 99 peratus penduduk dunia mempunyai laman sosial seperti facebook, twitter, myspace, friendster dan lain lain yang aku tak sebut, tapi itu lah adat dunia sekarang. Zaman sekarang, orang tidak lagi meminta nombor telefon atau pun email untuk berhubung, sebaliknya mereka lebih gemar meminta nama seseorang itu di laman sosialnya. Tapi tahu kah anda apa kesan kesan mempunyai laman sosial seperti yang aku sebutkan di atas mahupun yang aku tak sebut? Huh mari aku nak berikan sedikit kesedaran bagi bagi mereka yang rasa bangga mempunyai hampir semua laman sosial yang ada di muka dunia ni, ini berdasarkan pengalaman aku sendiri.

Laman sosial ini ada baik dan buruknya tapi kebanyakannya hanya lah keburukan sahaja, keburukan yang mampu merosakkan hubungan seseorang manusia dengan seseorang manusia, tapi siapa yang sedar akan semua sebab dan akibat bila melakukan sesuatu sampai lah satu masa dia sendiri berada di dalam situasi itu, jadi mari lah aku kongsikan sedikit sebanyak pengalaman aku berkenaan laman sosial ini. Pada satu ketika dahulu, aku mempunyai seorang teman yang istimewa, pada mulanya aku tidak bersangka buruk tapi lama kelamaan, aku berasa tidak senang duduk, malah mula lah fikiran aku memikirkan perkara yang bukan bukan sahaja, tapi seperti sangkaan aku, naluri seorang wanita selalunya tepat, bila aku log in kan diri aku untuk melihat perkembangan rakan rakan di laman sosial aku, ada nombor satu di atas butang mesej facebook aku, aku pun tanpa menlengahkan masa, aku terus melihat apakah isi kandungan yang ada di dalam mesej itu, apabila aku mula membaca perenggan pertama, aku hampir pitam dengan apa yang aku sedang baca, mana tak nya, seorang gadis muda, umur baya baya aku, menghantar satu mesej mengatakan dia selalu bermesej dengan teman aku itu, dengan bukti gambar dan sebagainya, aku rasa seperti aku sedang bermimpi, itu lah harapan aku, hanya lah mimpi tapi itu lah kebenaran yang aku temui setelah aku meletakkan satu kepercayaan aku pada teman aku itu.

Pada saat itu, aku mulai sedar akan betapa besarnya kesan laman sosial kepada satu perhubungan itu, tipu lah kalau aku kata semua manusia mampu menolak rasa ingin tahu dan mencuba, tapi itu lah yang selalu berlaku, tipu helah, daya tarikan para para rupawan dan jelitawan di luar sana merupakan satu rasa takut kepada semua pasangan yang bercinta di luar sana, mana tak nya, siapa yang tak takut kehilangan orang yang paling di sayangi, bukan lah aku maksudkan semua orang, tapi perkara ini subjektif, jadi, anda boleh ada lama sosial ini tapi ingat lah orang yang tersayang, jangan sampai lupa diri bila sesuatu yang datang itu menarik perhatian anda, ingat lah, jika ada sudah berpunya, jangan lah bermain dengan api.

No comments:

Post a Comment